Design thinking työkalut
Koska ei olemassa tarkkaa määritelmää sille mikä on tai ei ole design thinking tai palvelumuotoilun työkalu, työkalupakki on käytännössä rajaton. Erilaiset työkalupakit ja metodit tarjoavat erilaisia tapoja lähestyä, joista tekijä voi valita kuhunkin haasteeseen sopivimmat työkalut. Kokemus auttaa hahmottamaan millaisia työkaluja ja metodeja kannattaa valita.
Työkalujen suhteen on huomattava myös, että niitä tulee osata soveltaa. Usein parhaiten tavoitteeseen päästään yhdistämällä useita työkaluja ja poimimalla niistä soveltuvat osat. Design thinkingissä ja palvelumuotoilussa on enemmän kuin sallittua myös kehittää työkaluja ja metodeja, jos sopivaa valmista ei ole saatavilla. |
Asiakasprofiilit
Mistä on kyse?
Luodaan fiktiivinen asiakas, joka edustaa tärkeää asiakasryhmää. Profiiliin voidaan tiivistää asioita, joilla tunnistetaan massasta kaupallisia mahdollisuuksia.
Miten otetaan käyttöön?
Asiakasprofiilit kannattaa rakentaa aluksi perusdatan ja perstuntuman pohjalle, sitten niitä voi syventää ja päivittää jatkuvan asiakasdialogin perusteella.
Miksi käytetään?
Asiakasprofiilien tekeminen auttaa ajattelemaan kohderyhmittäin. Niiden ei tarvitse olla tarkkaa tiedettä, vaan kohdentamisen työkaluja, joilla pääsee vauhtiin.
Luodaan fiktiivinen asiakas, joka edustaa tärkeää asiakasryhmää. Profiiliin voidaan tiivistää asioita, joilla tunnistetaan massasta kaupallisia mahdollisuuksia.
Miten otetaan käyttöön?
Asiakasprofiilit kannattaa rakentaa aluksi perusdatan ja perstuntuman pohjalle, sitten niitä voi syventää ja päivittää jatkuvan asiakasdialogin perusteella.
Miksi käytetään?
Asiakasprofiilien tekeminen auttaa ajattelemaan kohderyhmittäin. Niiden ei tarvitse olla tarkkaa tiedettä, vaan kohdentamisen työkaluja, joilla pääsee vauhtiin.
Lataa tästä Asiakasprofiili-työkalu PDF-muodossa:
![]()
|
Lataa tästä kaikki työkalut PDF-muodossa:
![]()
|
Jos kiinnostuit, ota yhteyttä
Matti Vahtera |
Markus Silaste |